آنتی اکسیدانها

 علت چیست؟

آنتی اکسیدان هایی که در لیمو و در آب لیمو وجود دارند بر رویه سیب نشسته و از تاثیر رادیکال های آزاد بر آن جلوگیری می کنند.

تاثیر رادیکال های آزاد

تاثیر رادیکال های آزاد هم در بدن جانداران مشهود است و هم در طبیعت بی جان و نمونه هایی از تاثیر این رادیکال ها در طبیعت را به وضوح می توانید ببینید.

به پل های فلزی و به تیرهای چراغ برق و به ریل های راه آهن نگاه کنید. زنگ زدگی هایی که به مرور زمان در این سازه های فلزی دیده می شود به دلیل تاثیر رادیکال های آزاد بر سطوح فلزی است که به صورت زنگ زدگی دیده می شود. زنگ زدن فلزات در اثر اکسید شدن آنها اتفاق می افتد و نظیر این اتفاق نیز در بدن موجودات زنده رخ می دهد. به این معنی که رادیکال های آزاد سلول های بدن را تباه کرده و از بین می برند و موجب بروز واکنش های اکسیداسیون در بدن می شوند. با این تفاوت که زنگ زدگی به آن شکلی که در سازه های فلزی دیده می شود در بدن دیده نمی شود.

ضد زنگ

 با این مقدمه کوتاه که برای تشریح آنتی اکسیدان ها و رادیکال های آزاد لازم و ضروری بود به این نکته و به این نتیجه می رسیم که آنتی اکسیدان ها در حقیقت ضد زنگ هایی هستند که به بدن و به سلول های بدن خود می زنیم.
همانگونه که ضد زنگ، سازه های فلزی را از زنگ زدن محتفظت می کند آنتی اکسیدان ها نیز بدن آدمی را از گزند رادیکال های آزاد که سلول ها را اکسید می کنند در امان نگه ی دارد.
 

 برای سازه های فلزی سنگین و با ارزش که پابرجایی آنها از اهمیت ویژه ای برخوردار باشد از ضد زنگ ها و از ترفندهای پر هزینه و گران قیمتی به منظور جلوگیری از تاثیر رادیکال های آزاد بر این سازه های استفاده می کنند و همین مسئله نیز پایایی و عمر این سازه ها را افزایش می دهد.

همین مسئله نیز در بدن آدمی رخ می دهد و اگر بدن را غنی از آنتی اکسیدان نکرده و با رادیکال های آزد به مقابله بر نخیزید روند طبیعی اکسیدن شدن و  فعالیت رادیکال های آزاد در بدن، شما را با سرعت بیشتری پیر خواهد کرد، ولی زمانی که از آنتی اکسیدان ها استفاده کرده و به زبان ساده تر زمانی که رادیکال های آزاد را در بدن خود خنثی می کنید، می توان حتی امید طول عمر را نیز داشت.

 تاثیرات منفی رادیکال های آزاد

موتاسیون

لازم به توضیح است که این واژه را در زبان فارسی به جهش ژنی نیز ترجمه کرده اند. جهش ژنی ممکن است در خود فردی که دچار این مشکل می شود عوارض و تظاهراتی نداشته باشید اما نسل های آینده را تحت تاثیر قرار داده و بیماری هایی را در فرزندان و نوادگان و شاید هم نسل های بسیار پایین تر سبب می شود.

تخریب سلول ها

رادیکال های آزاد همچنین ممکن است موجب تخریب سلول های بدن نیز بشود و دلیل اصلی پیر شدن و فرسودگی بدن نیز همین مسئله تخریب سلول ها در اندام های مختلف بوده است. توجه داشته باشید که تخریب سلول ها به معنی کشتن و از بین بدن آنها نیست بلکه به معنی ایجاد تغییرات ناهنجار و غیر قابل قبول در آنهاست. به عبارت دیگر از از تخریب سلولی در بدن جلوگیری کنیم می توان امید طول عمر بیشتر را داشت.

کشتن سلول ها

رادیکال های آزاد همچنین در برخی موارد به کشته شدن سلول ها نیز ختم می شود. زمانی که سلول ها در اثر تاثیر منفی رادیکال های آزاد در بدن می میرند فرد نیز دچار مشکلاتی می شود که مرگ زودرس یکی از بارزترین آنهاست

آنتی اکسیدان ها چگونه عمل میکنند؟

همانطور که از نامشان پیداست، آنتی اکسیدانها موادی هستند که قادرند با اثرات مضر اما طبیعی فرآیند فیزیولوژیک اکسیداسیون در بافت ها مقابله کنند. آنتی اکسیدان ها شامل مواد مغذی ( ویتامین ها و املاح معدنی ) و آنزیم ها  ( پروتئین های موجود در بدن که در واکنش های شیمیایی نقش کمکی دارند) هستند. بنظر می رسد این مواد در جلوگیری از ایجاد بیماری هایی مانند سرطان ، بیماری قلبی ، سکته مغزی ، آلزایمر ، آرتریت روماتوئید نقش دارند. استرس اکسیداتیو زمانی روی می دهد که تولید ملکول های مضر بنام رادیکال های آزاد، بیش از ظرفیت حفاظت بخش­ دفاع های آنتی اکسیدانی باشد. رادیکال های آزاد اتم های فعال یا قطعات ملکولی شیمیایی هستند که بر حسب الکترون هایی که دارند بار دار هستند. این رادیکال ها مانند آنیون سوپر اکسید، رادیکال هیدروکسید و فلزاتی همچون آهن و مس هستند.رادیکال های آزاد حاوی اکسیژن که تحت عنوان گونه های واکنشگر اکسیژنی نامیده می شوند (ROS) ، مهم ترین رادیکال های آزاد بیولوژیک هستند.

 ROS  شامل رادیکال های سوپر اکسید و رادیکال هیدروکسیل به اضافه مشتقات اکسیژن با الکترون های نابرابر مانند پراکسید هیدروژن، اکسیژن تنها و اسید هیپوکلروس هستند. بدلیل آنکه رادیکال های آزاد یک یا تعداد بیشتری الکترون نابرابر دارند بشدت نا­پایدار هستند. این رادیکال ها در بدن می­گردند تا الکترون بگیرند یا از دست بدهند و در نتیجه به سلول ها، پروتئین ها  و DNA صدمه میزنند. همین روند اکسیداتیو نیز باعث می شود روغن فاسد شود، سیبی که پوست آن گرفته شده تغییر رنگ دهد و آهن زنگ بزند. امکان ندارد ما بتوانیم از صدمه رادیکال های آزاد در امان بمانیم. این رادیکال ها از منابع داخل (اندوژنوس) و خارج بدن (اگزوژنوس) ایجاد می شوند. اکسیدان­های حاصل از فرآیند های داخل بدن، در نتیجه تنفس هوازی نرمال، متابولیسم  و التهاب تشکیل می­شوند. رادیکال های آزاد اگزوژنوس نیز از فاکتورهای محیطی مانند آلودگی، نور خورشید، ورزش شدید، اشعه ایکس، سیگار و الکل ناشی می­شوند.

 سیستم های آنتی اکسیدانی ما کامل نیستند بنابراین با افزایش سن بخش های سلولی آسیب دیده بواسطه اکسیداسیون در بدن جمع می شوند.

 

 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها:

تاريخ : جمعه 21 شهريور 1393برچسب:آنتی اکسیدانها, | 23:20 | نویسنده : هاجر کردی. کارشناس ارشد زیست شناسی گیاهی از دانشگاه گلستان |
.: Weblog Themes By VatanSkin :.